De architectuur van het schoolcomplex in de Belgische context (1842-1972).


Kritische analyse en interpretatie van het scholenbouwdiscours, van de iconografie van het schoolgebeuren en van het architectuurontwerp.

organisatie: Vakgroep Architectuur en Stedenbouw, UGent

onderzoeker: Maarten Van Den Driessche

promotor: prof. dr. B. Verschaffel

looptijd: 2005-2010

In het doctoraat, met de titel ‘De architectuur van het scholencomplex (1852-1972). Analyse van het scholenbouwdiscours, iconografie van het schoolgebeuren, interpretatie van het schoolontwerp’ wordt onderzocht op welke manier het schoolgebouw zich tot het schoolprogramma verhoudt. De blik waarmee we de problematiek van de schoolarchitectuur benaderen, is deze van de ontwerper.

In de periode tussen 1842 en 1972 zullen in België, maar ook in de ons omringende landen, een aantal modellenboeken en ontwerpgidsen worden gepubliceerd. Dit zijn boeken waarin op een beknopte manier, met een aantal teksten, schema’s en tekeningen, alle benodigde informatie wordt aangereikt die de architect nodig heeft om een schoolgebouw te ontwerpen. De meeste modellenboeken verzamelen zeer divers bronnenmateriaal. We onderkennen drie verschillende types bronnen en deze bepalen tevens de structuur van de scriptie: enerzijds zijn er de teksten waarin een discours wordt ontwikkeld, vervolgens zijn er afbeeldingen en tekeningen bij de tekst, tenslotte worden er een aantal projecten als model gepresenteerd. In de opbouw van de scriptie gebruiken we de diversiteit aan bronnenmateriaal om de gelaagdheid te articuleren waarbinnen het ontwerp van schoolgebouwen vorm krijgt. De scriptie bestaat uit drie aparte boekdelen die elkaar opvolgen en waar telkens een ander type bronnenmateriaal centraal staat.

Meer informatie en het doctoraat in pdf-vorm vindt u hier.