De Schoolgebouwenmonitor 2008.


Indicatoren voor de kwaliteit van de schoolgebouwen in Vlaanderen

organisatie: Agentschap voor Infrastructuur in het Ondewijs (AGION)

onderzoeker: Geert Leemans

looptijd: 2005-2009

Met de eerste schoolgebouwenmonitor probeert het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGION) meer duidelijkheid te scheppen over de toestand waarin het schoolgebouwenpark in Vlaanderen momenteel verkeert. Dit is gebeurd door de actuele situatie op het terrein af te wegen tegenover een aantal verwachtingen die men vandaag aan hedendaagse, goed functionerende en duurzame schoolgebouwen kan stellen.

Het onderzoek kadert in een ruimer project waarmee we aan het begin van iedere regeerperiode een stand van zaken willen opmaken van de kwaliteit van de schoolgebouwen. We doen dit in de eerste plaats opdat de beleidsverantwoordelijken over voldoende gegevens zouden beschikken om een volwaardig en toekomstgericht scholenbouwbeleid in Vlaanderen uit te bouwen. Daarnaast wilde AGION ook meer zicht krijgen op de concrete resultaten die investeringen in scholenbouw opleveren.

In het onderzoeksrapport komt eerst de methodiek van de schoolgebouwenmonitor aan bod. Hierbij werd vooral veel aandacht gegeven aan de integratie van de monitor in de beleidsvoering en aan een inhoudelijke zoektocht naar geldige kwaliteitsindicatoren. Daarna worden de resultaten van de eerste meting belicht, die plaatsvond in de winter van 2008. Met behulp van een geheel van statistieken en indicatoren brengt de monitor de kwaliteit, het gebruik en het beheer van meer dan 3600 Vlaamse schoolgebouwen in kaart en gaat ze na in hoeverre het beleid haar doelstellingen weet te bereiken. Een korte samenvatting van het onderzoek vindt u hier.

De pdf van de Schoolgebouwenmonitor is vrijgegeven door Garant-Uitgevers, en kan u hier downloaden.