Kunstproject BS 'Sint-Barbaracollege' Zottegem


Aimé Ntakiyica

Kunstproject BS 'Sint-Barbaracollege' Zottegem Klasmeubilair opgesteld in bos (vergrote weergave in fotogalerij)
  • Kunstproject BS 'Sint-Barbaracollege' Zottegem Klasmeubilair opgesteld in bos
  • Kunstproject BS 'Sint-Barbaracollege' Zottegem Klasmeubilair opgesteld in bos
  • Kunstproject BS 'Sint-Barbaracollege' Zottegem 3D simulatie van openluchtklas
  • Kunstproject BS 'Sint-Barbaracollege' Zottegem 3D simulatie van openluchtklas
  • Kunstproject BS 'Sint-Barbaracollege' Zottegem 3D simulatie van openluchtklas
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Status:

    Ontwerp

  • Onderwijs type:

    Gemeentelijk onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Heilig Hartplein 3, 9620 Zottegem

  • Opdrachtgever:

    Team Vlaams Bouwmeester

  • Trefwoord:

    Kunst in opdracht


Openluchtklas

Initiatieruimten zijn van alle tijden en maken integraal deel uit van onze traditie en geschiedenis. In de hedendaagse, westerse samenleving vervult vooral de school, en meer bepaald het klaslokaal deze functie. Het klaslokaal vertoont een stereotypische inrichting en samenstelling: het is een gesloten vertrek met een lessenaar, een schoolbord en schoolbanken. In het voorstel van Aimé Ntakiyica worden deze elementen naar de buitenruimte getransponeerd, waarbij het gesloten karakter wordt opgeheven. Er ontstaat een open, ludieke leerruimte, die enkel wordt begrensd door het eigen meubilair. De ‘klas’ is voor iedereen te allen tijde vrij toegankelijk, dag en nacht en zeven dagen op zeven. Schoolkinderen kunnen er terecht met hun leerkracht, maar ook gezinnen, toevallige wandelaars, verliefde stellen, dieren enzovoort zijn er welkom.

Omdat het woud in diverse culturen een van de oudste initiatieruimten is, stelde Ntakiyica zich het klasje aanvankelijk voor in een ‘wilde’ omgeving. Het project kan echter evengoed worden verwezenlijkt in de meer gestructureerde context van een bos of park: een ‘openluchtklas’. Vandaar ook zijn uiteindelijke keuze voor het gebruik van beton en geometrische volumes, in een vormgeving die herinnert aan het stadsmeubilair dat we kennen van parken, plantsoenen en andere publieke plaatsen.