Kunstproject BS ''t Klein Atheneum' Tienen


Jumana Emil Abboud

Kunstproject BS ''t Klein Atheneum' Tienen Conceptschets leeskamer (vergrote weergave in fotogalerij)
  • Kunstproject BS ''t Klein Atheneum' Tienen Conceptschets leeskamer
  • Kunstproject BS ''t Klein Atheneum' Tienen Inplantingschets
  • Kunstproject BS ''t Klein Atheneum' Tienen Ontwerpschets van boomhut
  • Kunstproject BS ''t Klein Atheneum' Tienen Conceptschets van boomhut
  • Kunstproject BS ''t Klein Atheneum' Tienen Ontwerpschets van boomhut
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Status:

    Ontwerp

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Oude Vestenstraat 12, 3300 Tienen


Een heldere leeskamer/boomhut voor Tienen

Tijdens mijn bezoek aan de schitterende school in Tienen, werd ik bevangen door een gevoel van lichte ademnood. Bij de rondleiding door het gebouw had ik de neiging om steeds naar boven te kijken. Het was fijn om het mooie licht te zien invallen via de bovenlichten, bijvoorbeeld bij de ingang van de verschillende klaslokalen.

Tijdens het bezoek werd me onder meer verteld dat bij de bouw van de school rekening diende gehouden met bepaalde wettelijke voorschriften inzake privacy en openbaarheid. Er moet immers over worden gewaakt dat de gebruikers van een (semi-)openbaar gebouw niet zomaar in privéwoningen of -tuinen kunnen binnenkijken, en omgekeerd. Door de ligging van de school midden in het Tiense stadscentrum, is dit pro bleem hier zeker aan de orde. Ik raakte geïnteresseerd in de relatie tussen het private en het publieke, en kwam zo haast vanzelf op het idee om een soort ‘toren’ te bedenken, een structuur die boven het besloten en ingesloten schoolgebouw uit zou rijzen.

De bouw van zo’n ‘boomhut’ boven op het dak van de school zou wat veiligheid betreft geen eenvoudige zaak zijn, maar onmogelijk is het niet. Mijn bedoeling is om de kinderen een sprookjesachtig element aan te reiken, een soort geheime plek waar ze in klasverband met hun leerkracht heen kunnen, om er te lezen en verhalen te verzinnen. Er zou een eenvoudige ‘hut’ komen, gemaakt van glas en begroeid met planten om de publiek-private verhoudingen te respecteren. Aanvankelijk dacht ik aan een pompelmoesboom, maar ik kwam er al gauw achter dat die in deze streek niet groeien. Misschien zou artificieel groen nog de beste optie zijn: plastic heesters, wingerd en bloemen, die geen dagelijks onderhoud noch bijbehorend budget vergen.

Ik wilde de kinderen iets bieden dat inspeelt op hun verlangen (een boomhut), iets vertrouwds, maar dan getransponeerd naar een ongewone plek (het dak van de school). Als kunstenaar ben ik altijd geïnteresseerd in dit samenbrengen van het vertrouwde en het vreemde.

De structuur zou voornamelijk worden opgetrokken uit glas, metaal en hout, en zou slechts door één groepje kinderen tegelijk kunnen worden bezocht (maximum 15 scholieren). Ik wil iets bedenken dat sprookjesachtig is en functioneel tegelijk: functioneel als leesruimte, maar met respect voor de kinderlijke fantasie.

De toegang tot de hut zou via een ladder gebeuren. Het beeld van een in onbruik geraakte trap in een van de gangen bracht me op het idee. De ladder kan ofwel tegen de ‘stam’ van de structuur worden aangebouwd en voorzien van een veiligheidsnet, ofwel binnen in de stamstructuur worden bevestigd, waarbij de bast als een beschermende koker zou fungeren.