Kunstproject SBSO 'Baken' Sint-Niklaas


Bren Heymans

Kunstproject SBSO 'Baken' Sint-Niklaas maquette van verpozingsplaats (vergrote weergave in fotogalerij)
  • Kunstproject SBSO 'Baken' Sint-Niklaas maquette van verpozingsplaats
  • Kunstproject SBSO 'Baken' Sint-Niklaas maquette van verpozingsplaats
  • Kunstproject SBSO 'Baken' Sint-Niklaas simulatie
  • Kunstproject SBSO 'Baken' Sint-Niklaas binnenzicht
  • Kunstproject SBSO 'Baken' Sint-Niklaas diverse modellen
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Status:

    Ontwerp

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Buitengewoon Secundair onderwijs (BuSO)

  • Adres:

    Eeckhoornstraat, 9100 Sint-Niklaas


Gedurende mijn hele schoolloopbaan heb ik op scholen gezeten waarvan de infrastructuur versleten en de gebouwen vervallen waren. Overal was er nood aan herstellingen en renovatie. Als er voor kunst op school een budget wordt vrijgemaakt, moet dit op een of andere manier bijdragen tot de kwaliteit van de school of een tastbare meerwaarde genereren. Ook in het geval van de Baken, een school voor buitengewoon onderwijs, is er steeds nood aan bijkomende voorzieningen.

De meest pittoreske plaats op het schoolterrein is de plek waar het tuinhuisje staat. Het huisje doet dienst als opslagplaats. Ernaast bevindt zich de speelplaats voor kinderen met autisme en aanverwante pervasieve ontwikkelingsstoornissen. De toestand hier is vrij pover: enkele versleten stoelen rond het huisje vormen de infrastructuur van deze verpozingsplek.

Mijn voorstel is om deze plek functioneler te maken. Het huisje wordt op zes verschillende plaatsen voorzien van ronde openingen van verschillende diameters, en zo omgevormd tot een overdekte verpozingsplaats.

Binnen deze nieuwe architectuur worden twee functionele beelden geplaatst. Een bolvormige structuur wordt in een hoek geïntegreerd. Deze bol fungeert als afzonderingsruimte. Afzonderings- of chill-outruimtes zijn een noodzakelijke voorziening voor deze leerlingengroep. Binnen in de bol is er een holle zitruimte met een doorzicht naar buiten.

Een ezel/zitsculptuur die in de ruimte wordt geplaatst, is vooral bedoeld om door de leerlingen te worden aangeraakt. De studenten hebben baat bij een tastzin-stimulerende omgeving. De ezel is een dier dat in de context van de school vele associaties oproept.Deze installatie is ook een knipoog naar een ets van Breugel.

De ronde openingen in het huisje worden geconstrueerd met de gerecupereerde bakstenen. Voor de bolvormige structuur wordt een skelet van recyclagehout gebruikt,dat bezet wordt met een mengeling van leem en cement. De binnenzijde wordt afgewerkt met een tadelakttechniek (kalkpleister). De ezelsculptuur zal van gewapende kunststeen zijn.

De uitvoering gebeurt in samenspraak met de instelling en de leerlingen, zodat dit ook een pedagogisch project wordt.De grijze zones in de presentatie worden zo ingevuld, bijvoorbeeld met kleur en extra banken.