Schulhausbau. Stand der Dinge.


Schulhausbau. Stand der Dinge.

Schulhausbau. Stand der Dinge.

Redactie: Daniel Kurz en Alan Wakefield

Jaartal: 2004

Uitgever: Birkhauser - Publishers for Architecture

ISBN: 3-7643-7092-0


“Scholenbouw, stand van zaken” is het boek dat hoort bij de gelijknamige tentoonstelling en een tweedaagse conferentie die begin juli 2004 in Zürich werd georganiseerd. Het biedt een interessante kijk op de recente scholenbouw via enkele theoretische bijdragen en een goed gedocumenteerd overzicht van 31 nieuwe schoolgebouwen en schoolprojecten, waarvan 21 in Zwitserland en 10 in andere Europese landen. De publicatie is gerealiseerd in een samenwerkingsverband tussen de stad Zürich, de Pedagogische Hochschule en de ETH, de Eigenössische Technische Hochschule, waar de architectuuropleiding deel van uitmaakt.

De publicatie is tweetalig, Duits en Engels en bevat naast plannen en beeldmateriaal ook gegevens over de gedocumenteerde scholen, gaande van het aantal leerlingen en hun leeftijden, de bouw kosten en omvang van de projecten evenals de energieprestatie van de gebouwen en ontwerpen.
In het theoretisch deel zijn de bijdrage van Alan Wakefield en Daniel Kurz “The State of Affairs. What’s new in School Construction”.en de tekst van Adrian Scheidegger “How much space do schools need?” en de checklist van  “13 Questions for assessing school construction projects” lezenswaard.