BS 'De Letterdoos' Oostakker


Wim Cuyvers

BS 'De Letterdoos' Oostakker schoolpoort  met op een overkapping in grote letters: 'school' (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Jan Kempenaers

  • BS 'De Letterdoos' Oostakker schoolpoort  met op een overkapping in grote letters: 'school'
  • BS 'De Letterdoos' Oostakker zicht op oud en nieuw gebouw
  • BS 'De Letterdoos' Oostakker zicht op nieuw gebouw, speelplaats en oud gebouw
  • BS 'De Letterdoos' Oostakker zicht op tuin en nieuwbouw
  • BS 'De Letterdoos' Oostakker gang
  • BS 'De Letterdoos' Oostakker klaslokaal
  • BS 'De Letterdoos' Oostakker isometrie
  •  
  •  
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Gemeentelijk onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Gentstraat 212, 9041 Oostakker

  • Opdrachtgever:

    Stad Gent

  • Programma:

    klaslokalen, turnzaal, overdekte speelplaats en omgevingsaanleg

  • Aantal klassen:

    8 klassen


Rationalisatie en herstructurering van het schoolterrein

De gemeentelijke basisschool ligt op de hoek van de hoofdstraat van Oostakker en een rustige woonstraat. Het schoolcomplex dateert van het begin van de vorige eeuw. Het is een herkenbare situatie die vaak terugkomt in Vlaanderen. Aan de voorkant, langs de hoofdstraat staan de directeurswoning die herbestemd wordt tot kinderdagverblijf, en een langgerekt gebouw waar nu een polyvalente zaal is ingericht. Achteraan op het perceel ligt nog een monumentaal schoolgebouw met een centrale trapkoker en vier klassen. Doorheen de jaren werden er verschillende lage gebouwvleugels toegevoegd, tot de volledige site was dichtgebouwd. In het nieuwe project werden de terreinen eerst gedeeltelijk vrijgemaakt om de oorspronkelijke structuur van de school opnieuw zichtbaar te maken.

Vervolgens werd een nieuwe vleugel ingeplant dwars op de zijstraat. Dit bouwvolume neemt de strakke gevelverhoudingen van het bestaande schoolgebouw over maar heeft een karakteristieke gevel met een geprofi leerde textuur van rode en blauwe baksteen dat het geheel opnieuw verzacht. De maat en de hoogte van de klaslokalen werden gewoon overgenomen van het negentiendeeeuws schoolgebouw. De hoge plafonds en de hoge ramen laten het daglicht diep in de lokalen binnendringen. Grote houten ramen maken de klaslokalen transparant en zorgen voor een grote openheid tussen de klaslokalen en de gang. Dit zorgt voor een interessant contrast met de robuuste gebouwschil.

De nieuwe vleugel wordt ten opzichte van de vroegere gang gespiegeld. De tuin die voorheen skechts een smalle lichtspleet was, wordt hierdoor groter en tussen de bestaande vleugel aan de straat en de nieuwe vleugel wordt de speelplaats gesitueerd. Tegelijkertijd wordt door deze interventie een afgesloten groene zone voor de kinderen gecreëerd, waarop een aantal speeltuigen staan. Vanuit de klassen is er zicht op de deze tuin. Via de grote ramen naast de klasdeuren kan men doorheen de gang naar buiten kijken. Twee duidelijk afgescheiden gebieden, de groene tuin en de verharde speelplaats, worden op deze manier doorheen de ruimte van de klas visueel met elkaar verbonden.

Het meest markante element op het schoolterrein is een gigantische luifel waarop de naam ‘school’ is geplaatst. Deze staat tussen de speelplaats en de straat opgesteld en vormt een soort overgangszone tussen buiten en binnen de school. Het afsluitingshek loopt in het midden van de luifel. Zo ontstaat een beschut gebied dat enerzijds aan de straat en de wachtende ouders toebehoort, maar evengoed als overdekte speelplaats dient voor de kinderen.

Op die manier worden de verschillende karakteristieke elementen waaruit een school bestaat - de gang en de klas, het buiten en het binnen, de straat en de speelplaats- uit elkaar gehaald en opnieuw bij elkaar gevoegd tot een nieuwe project. De ingrepen herscheppen de orde op het schoolterrein en verduidelijken bovendien zowel het ruimtelijk als het sociaal functioneren van de school.