METIschool Rudrapur, Bangladesh


Anna Heringer

METIschool Rudrapur voorgevel (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Anna Heringer

  • METIschool Rudrapur voorgevel
  • METIschool Rudrapur lokalen verdieping
  • METIschool Rudrapur terras
  • METIschool Rudrapur lemen holtes
  • METIschool Rudrapur klaslokaal
  • METIschool Rudrapur geveltekening
  • METIschool Rudrapur bouwteam
  •  
  •  
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)
    Algemeen secundair onderwijs (ASO)

  • Oppervlakte:

    352 m2

  • Aantal klassen:

    5


Symbiose tussen traditionele bouwtechnieken en architectuur

Rudrapur ligt in het noorden van dit dichtst bevolkte land van de wereld, Bangladesh. Armoede, manke infrastructuur, minimale voorzieningen, etc. drijven velen van het platteland naar de steden. De lokale NGO Dipshikha tracht met zijn ontwikkelingsprogramma in dit gebied nieuwe wegen te bewandelen: de plattelandsbevolking moet perspectieven krijgen en de waarde van het dorp opnieuw leren kennen. Daarbij hoort een eigen schoolconcept, dat de kinderen opvoedt. Zelfvertrouwen, zelfstandigheid en hun identiteit staan in dit project centraal.

Anna Heringer ging met haar project Meti-school deze uitdaging aan. Na een studie van het dorp die ze samen met drie Linzer medestudenten in 2002 uitvoerde, wijdde ze haar afstudeerproject aan een ontwerp voor een schoolgebouw voor Rudrapur. Het ontwerp werd in 2005 gerealiseerd. De dorpelingen, de scholieren en de leerkrachten werden nauw bij het project betrokken.

De traditionele bouwtechnieken werden overgenomen en verder ontwikkeld. Leem en bamboe zijn lokaal voorhanden, goedkope bouwmaterialen die bovendien waardevolle eigenschappen hebben in dit subtropische klimaat. Inheemse arbeiders werden bij de bouwwerken betrokken, maar ook leerlingen en leerkrachten droegen eigenhandig bij tot de bouw. Het project vond dan ook een breed draagvlak in het dorp. De door specialisten in leembouw en bamboe verbeterde technieken werden al bouwend doorgegeven aan de lokale bevolking.

Vooruitgang is geen kwestie van een ander materiaalgebruik maar van architectuur, zo meent Anna Heringer. De opvatting van het rechthoekige schoolgebouw is bijzonder eenvoudig, maar slim. De begane grond is een zware leembouw. De dikke lemen wanden zorgen voor een aangenaam binnenklimaat. De klassen zijn sobere, rechthoekige lokalen. Elke klas heeft een annex van in leem gevormde, speelse holtes, waar kleine groepjes kinderen zich kunnen in terugtrekken. Tussen de klassen is een open travee waarin een trap naar de verdieping leidt. De bovenverdieping heeft een lichte structuur van bamboe. Eén ruimte heeft de grootte van een dubbele klas. Het grote, overkragende groendak zorgt voor schaduw en koelte en beschermt de lemen wanden tegen de regen. De ventilatie wordt geregeld door luiken in de rechthoekige raamopeningen. Dit bijzonder sobere, maar tegelijk geraffineerde schoolgebouw sleepte al heel wat architectuurprijzen in de wacht.