Montessori School 'De Eilanden' Amsterdam


Architectuurstudio Herman Hertzberger

Monetessori School 'De Eilanden' Amsterdam buitenaanzicht (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Architectuurstudio Herman Hertzberger, Sofie Bullynck

  • Monetessori School 'De Eilanden' Amsterdam buitenaanzicht
  • Monetessori School 'De Eilanden' Amsterdam buitenaanzicht
  • Monetessori School 'De Eilanden' Amsterdam werken in de gang
  • Monetessori School 'De Eilanden' Amsterdam alternatieve werkplek
  • Monetessori School 'De Eilanden' Amsterdam doorzichten
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Vrij gesubsidieerd onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Grote Bickersstraat 102, 1013 Amsterdam

  • Opdrachtgever:

    'De Eilanden' Basisschool

  • Trefwoord:

    Brede school

  • Programma:

    klaslokalen, polyvalente zaal, aanleg buitenruimte, 8 woningen

  • Oppervlakte:

    1.333m2

  • Aantal klassen:

    11 klassen


De school als open systeem - functiemix

Deze basisschool bevindt zich op een van de mooiste plekjes in Amsterdam met zicht over het water langs twee zijden. Het is een voorbeeldig stadsproject dat door deel uit te maken van een complex met acht exclusieve woningen een opmerkelijke verdichting in de binnenstad haalt. De woningen werden door een andere architect ontworpen en uitgevoerd. Deze residentiële ontwikkeling maakte het fi nancieel mogelijk om een school te bouwen op deze felbegeerde en dure locatie van Amsterdam. De toegang tot woningen en de ingang van de school zijn onafhankelijk van elkaar waardoor de functie-mix geen overlast veroorzaakt.

De school bestaat uit de gelijkvloerse en eerste verdieping en probeert in alle richtingen vanonder het appartementsblok uit te komen om zoveel mogelijk daglicht toe te laten in de centrale hal. Deze centrale hal is een dubbelhoge ruimte en vormt het hart van de school voor allerhande activiteiten. De piano in de centrale zitput wordt tijdens de lessen gebruikt en laat de hele school meegenieten. Vanuit elk punt in de school is er visueel contact met deze centrale hal waardoor een gevoel van openheid en samenhorigheid ontstaat. Ook andere elementen bevestigen en versterken het functioneren als open school. De leraarskamer en vergaderruimte zijn opengemaakt naar de centrale hal. Achter de trap zit een intieme zitput verstopt voor rustigere activiteiten, zonder dat het contact met de rest van de school verbroken wordt. De lokalen zijn enkel van de gang afgescheiden door grote schuifdeuren die kunnen opengezet worden om de lokalen naar buiten uit te breiden. Als alle lokalen hun deuren openzetten, zit iedereen als het ware in één grote ruimte.

Oorspronkelijk bestond het programma uit 10 klassen, maar tijdens het bouwen werd dit opgetrokken tot 11 klassen. De lokalen zijn uitgebreid met een soort overgangsruimte tussen gang en klas. Deze vormen eigenlijk plaatselijke verbredingen in de gang waar individuele activiteiten of gezamenlijk werk in kleine groepjes kunnen plaatshebben. In deze nissen worden de jassen gehangen, maar wordt er ook gewerkt en geknutseld en kunnen de werkjes blijven liggen tot de volgende dag. Ook kan er vanuit de gang binnengekeken worden in de klasruimtes via een horizontaal raam. Een deel van dit raam doet bovendien dienst als tentoonstellingsruimte voor de beste werkjes. Op die manier krijgt elke klas zijn persoonlijke aanblik.