Sint-Claracollege Arendonk


Markant Architecten

Sint-Claracollege Arendonk - buitenaanzicht (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Lumecore/Toon Grobet/Markant Architecten

  • Sint-Claracollege Arendonk - buitenaanzicht
  • Sint-Claracollege Arendonk - buitenaanzicht
  • Sint-Claracollege Arendonk - buitenaanzicht
  • Sint-Claracollege Arendonk - buitenaanzicht
  • Sint-Claracollege Arendonk - buitenaanzicht
  • Sint-Claracollege Arendonk - binnenaanzicht
  • Sint-Claracollege Arendonk - binnenaanzicht
  • Sint-Claracollege Arendonk - binnenaanzicht
  • Sint-Claracollege Arendonk - binnenaanzicht
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Vrij gesubsidieerd onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Algemeen secundair onderwijs (ASO)

  • Adres:

    Kloosterbaan 5, 2370 Arendonk

  • Opdrachtgever:

    DBFM Scholen van Morgen

  • Trefwoord:

    DBFM

  • Programma:

    nieuwe administratie, vergaderruimte, opslag, burelen, refter en keuken, klaslokalen, wetenschapslokalen, sanitair, polyvalente ruimte, speelplaats, fietsenbergplaats

  • Oppervlakte:

    5.326 m2

  • Aantal klassen:

    18 klaslokalen
    16 wetenschaps- en vaklokalen

  • Realisatiejaar:

    2016


Uitbreiding zorgt voor samenhang

Vooral secundaire scholen hebben nood aan grotere bouwcampagnes. Die bleven echter bij gebrek aan investeringen lang op de plank liggen. De inhaalbeweging Scholen Van Morgen maakte dat opnieuw grotere projecten in de gesubsidieerde scholenbouw mogelijk zijn. Die grotere projecten lenen zich bovendien goed voor een DBFM-aanpak. Het Sint-Claracollege in Arendonk had naast enkele gebouwen uit verschillende periodes heel wat verouderde containerklassen op zijn domein. Een nieuwbouwproject van 5.326 m² bracht verlichting voor de 750 leerlingen en hun leraars met 18 klaslokalen en 16 wetenschaps- en vaklokalen, maar ook een aula, een polyvalente refter met bijbehorende keuken, kantoren voor de administratie, vergader- en opslagruimte.

Markant architecten is er met zijn ontwerp bijzonder goed in geslaagd om van deze bouwcampagne niet een volgende, eigenzinnige toevoeging te maken op de schoolsite, maar integendeel het project te gebruiken om een samenhang te realiseren tussen de bestaande gebouwen. De ontwerpers doen dit door de nieuwe vleugels zo op de bestaande aan te sluiten dat een gezamenlijke binnenplaats ontstaat. De nieuwe gebouwen pakken de bestaande mee in een totaalcomplex. Aan de straatzijde houdt de nieuwbouw enige afstand van het oudste, bakstenen hoofdgebouw, dat met zijn pannendak zijn beeldbepalende rol behoudt. De rode baksteen wordt echter wel op een vanzelfsprekende wijze verder ingezet in de nieuwbouw. Zo slaagt men erin met één zet de hele campus te vernieuwen.

De drie nieuwe vleugels in U-vorm rond de binnenplaats zijn zeer logisch en helder opgebouwd. Aan de straatzijde liggen op de begane grond de schooladministratie en de lerarenruimte, met daarboven twee verdiepingen klassen. Op de hoek wordt de ingang gemarkeerd door een overstekend blind volume. Achter die blinde gevels bevindt zich de aula en zijn de technieken erboven weggewerkt door het opgaande metselwerk. Beide andere vleugels bevatten de refter, de vaklokalen en de wetenschapslokalen. De sobere belijning en materialen van de gevels krijgen een krachtige uitdrukking door de betonnen stoa, die de binnenplaats omrandt en zich aan de straatzijde laat zien in de gevel, waarachter de administratie ligt.

De traditionele planopbouw met rijen klassen en gangen wordt in dit project voorzichtig doorbroken door hier en daar een leereiland tussen te voegen. Deze ‘open klassen’ doorbreken niet alleen de monotonie van de lange gang, maar laten ook een andere pedagogische werking toe. Gedifferentieerd onderwijs heeft immers behoefte aan gedifferentieerde leeromgevingen.