Akoestische doorlichting van recente schoolprojecten


Eindwerk Master in de ingenieurswetenschappen: architectuur

organisatie: Katholieke Universiteit Leuven, Departement Bouwtechniek

onderzoeker: Sara Van Leuven

promotor: Prof. dr. ir. Gerrit Vermeir

academiejaar: 2009-2010

Momenteel wordt er gewerkt aan de nieuwe Belgische norm inzake akoestiek in schoolgebouwen. Het meest uitgewerkte referentiedocument dienaangaande is dat van de Britse bouwreglementering. De thesis neemt zowel het Belgische normontwerp (ontwerp 2010) als de Britse reglementering als toetssteen. De Britse reglementering wordt door sommigen te streng genoemd, maar is dat ook echt zo? 

In dit kader toetst de thesis een aantal nieuwe Belgische scholen aan deze norm via onderzoek (metingen in situ, producteigenschappen en relevante akoestische wetmatigheden) en via een tevredenheidenquête.

In een eerste hoofdstuk wordt de gebruikte methode voor het onderzoek en de enquête toegelicht. Daarna volgen de resultaten van de enquête, gegroepeerd per thema. Deze halen de meest voorkomende ongemakken in de schoolomgeving naar boven inzake akoestisch comfort. Verder wordt er dieper ingegaan op de mogelijke en aanwezige akoestische hinderpalen. Vervolgens worden de akoestische eisen van het Belgisch normontwerp en de Britse bouwreglementering besproken en met elkaar vergeleken. 

In hoofdstuk 4 worden dan de scholen besproken die onderworpen zijn aan een beperkt onderzoek op basis van een architecturaal - akoestische wandeling. Deze scholen zijn:

  • Basisschool ‘t Klein Atheneum te Tienen – SSA/XX
  • KTA te Dendermonde – BURO II
  • BSBO ‘De Bloesem’ te Sint-Truiden – VBM architecten
  • Basisschool ‘De regenboog’ te Grimbergen – Van Geystelen-Thys // Bureau Bouwtechniek
  • Basisschool ‘Klavertje 4’ te Brussel – Belderbos // AAC // VandePerre
  • Vrije basisschool ‘De Twijg’ te Wijgmaal – a33 architecten
  • Basisschool te Outgaarden – VBM architecten
  • KA 1/MS te Oostende – ARJM & Kathy Vanhulle

Het daarop volgende hoofdstuk behandelt vier casestudies die een uitgebreide akoestische doorlichting ondergingen. 

  • KTA campus ‘De Brug’ te Vilvoorde - HASA architecten
  • Basisschool ‘Sint-Joost-Aan-Zee’ te Sint-Joost-ten-Node – Kathleen Mertens & BAS
  • Basisschool ‘De Klare Bron’ te Heverlee – Maccreanor Lavington Architects
  • ‘Sint-Gerardusinstituut’ te Diepenbeek – 50°N5°E 

In een laatste hoofdstuk wordt getracht de optimale schoolomgeving te schetsen en cruciale punten in het ontwerpproces naar boven te brengen die essentieel zijn voor een geslaagd akoestisch project. Het einddoel van deze thesis is dus een heldere kijk te bekomen op de akoestische prestaties van een schoolomgeving voor een optimaal welbevinden van de gebruikers.

Het volledige rapport kan u hier inkijken, met de bijlagen.