De school als ontwerpopgave.


Schoolarchitectuur in Vlaanderen 1995-2005

organisatie: Vakgroep Architectuur en Stedenbouw UGent iov Vlaams Bouwmeester

onderzoekers: Maarten Van Den Driessche, Bart Verschaffel, Guy Châtel, Christophe Van Gerrewey, Tijl Vanmeirhaeghe

looptijd: 2004-2006

De eerste studie over Scholenbouw in Vlaanderen sedert Van Bogaerts Logica en Actie in de Scholenbouw uit 1972. Het boek geeft vooreerst het kader aan van de scholenbouw in Vlaanderen en schetst een historisch perspectief.

De opdracht voor dit onderzoek is gegeven door de Vlaams Bouwmeester in kader van het DBFM-project. Deze inhaalbeweging in de scholenbouw werd in november 2005 aangekondigd door de Minister van Onderwijs als Vlaanderens eerste grote PPS-project in de scholenbouw. Het voorziet een bedrag van 1 miljard euro voor de bouw van ongeveer 200 nieuwe scholen. In dit project kreeg de Vlaams Bouwmeester de rol van kwaliteitsbewaker toebedeeld.

De Vlaamse Bouwmeester wilde op korte termijn verkennen welke inzichten en ontwikkelingen in de scholenbouw aan de orde waren om de bouwcampagne in Vlaanderen goed voor te bereiden. Het was belangrijk snel een beeld te krijgen van recente goede schoolgebouwen in binnen- en buitenland (Europa) die inspirerend en richtinggevend konden zijn voor Vlaanderen. Er werden twee onderzoeksopdrachten naar voorbeeldprojecten uitbesteed om ‘good-practices’ voor de bouw en de renovatie van scholen voor de toekomst in kaart te brengen.

Het onderzoek naar goede voorbeelden in Vlaanderen werd uitbesteed aan de Universiteit Gent, aan een onderzoeksteam onder leiding van Prof. Bart Verschaffel.

Dit onderzoek werd in november 2006 gepubliceerd als het boek “De school als ontwerpopgave. Schoolarchitectuur in Vlaanderen 1995-2005”. Het boek omvatte eveneens een katern met “Aanbevelingen bij de inhaaloperatie in de scholenbouw (2006-2010)”, geschreven door Guy Châtel en Elisabeth Mercelis.