Materiële leeromgevingen in relatie tot recente onderwijsontwikkelingen in het lager onderwijs
organisatie: Katholieke Hogeschool Mechelen - Projectmatig Wetenschappelijk Onderzoek
onderzoekers: Greetje Lathouwers en Ilse Van Heddegem
looptijd: 2005-2008
Dit onderzoek spitst zich toe op het probleem van de pedagogische onaangepastheid van de huidige schoolinfrastructuur in het lager onderwijs. Het is gebaseerd op enerzijds een literatuuranalyse, en anderzijds een ruime bevraging van scholen uit het basisonderwijs rond hun schoolinfrastructuur.
Tussen de vormgeving van materiële leeromgevingen enerzijds en de onderwijsontwikkelingen anderzijds wordt nog vaak een grote discrepantie vastgesteld in het lager onderwijs. Dit onderzoek naar “materiële leeromgevingen in relatie to recente onderwijsontwikkelingen in het lager onderwijs” wil nagaan hoe de vormgeving van materiële leeromgevingen in het lager onderwijs tegemoet kan komen aan de nieuwe onderwijsontwikkelingen.
De globale doelstelling van het onderzoek is inzicht verwerven in de noden die er op dit vlak zijn om zodoende adviezen te kunnen formuleren in zake architectuur en inrichting van lagere scholen en klassen. Het onderzoek is praktijkgericht. Er worden dan ook concrete aanbevelingen gedaan voor het ontwerp van goede schoolgebouwen die aan de eisen van het hedendaagse onderwijs kunnen voldoen.
Artikels over dit onderzoek vind je terug onder deze referenties:
- Lathouwers, G. & I. Van Heddegem (2007). Infrastructuur en Scholenbouwprocedures in Vlaanderen. Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid. 2007-2008 (3): 272-280.
- Van Heddegem, I. and G. Lathouwers (2008). Schoolgebouwen: spiegels van maatschappelijke tendensen. Impuls Jaargang 39 no 2.
Het volledige rapport vind je hier.