BS 'Sint-Joost-aan-Zee' Sint-Joost-ten-Node


Sven Moens, directeur gemeentelijke basisschool “Sint-Joost-aan-Zee”, Sint-Joost-ten-Node

Het is een zeer moeilijke buurt hier veel kansarmoede en dan uw kind naar school kunnen laten gaan in een gebouw zoals dit, waarin zoveel geïnvesteerd is … zowel vanuit de gemeente, als vanuit de VGC (Vlaamse Gemeenschapscommissie), … ik vind dat het een duidelijk signaal is vanuit de gemeenschap naar de ouders en dat wordt zeker geapprecieerd.

Kathleen Mertens, BAS

Dit is absoluut geen gewone school, dit is een van de concentratiescholen in Brussel, het is een Nederlandstalige school met 370 leerlingen ongeveer, waar 2 of 3 leerlingen echt Nederlandstalig zijn en de rest is een mix van veel nationaliteiten, wat het zeer moeilijk maakt voor het pedagogisch project dat er aan vast hangt, maar wat maakt dat alle mensen die hier lesgeven geëngageerd zijn en staan voor nieuwe dingen.

Voice over

De 365 leerlingen zaten in verkrotte, vochtige lokalen met kapotte plafonds en schimmel op de muren. Niet zelden kregen de leerlinge les ergens op een trap.

Kathleen Mertens, BAS

Het was duidelijk dat de school meer klassen nodig had dan in het bestaande gebouw mogelijk was, dus we moesten een uitbreiding kunnen realiseren. Er waren maar 2 mogelijkheden, ofwel iets met de dakverdieping doen ofwel een gebouw bijplaatsen op 1 van de koeren. Open gebieden dichtbouwen vonden we niet interessant omdat ze die ook wel nodig hebben voor hun leerlingen, dus we hebben er voor geopteerd om op het dak iets te doen en dat liet ons toe om een compleet andere inplanting en interactie tussen de klassen mogelijk te maken dan in de bestaande structuur die heel rigide is. Dus we hebben ervoor geopteerd om de klassen schrankend te plaatsen en elke klas geeft connectie met een buitenruimte die dezelfde dimensie heeft als een klas. Een gevel gaat volledig open, daar zitten opengaande ramen in zodanig dat het eigenlijk een uitbreiding is van een klas, het is een klaslokaal in open lucht, die de kinderen ook een uitzicht geeft op hun omgeving. De bestaande structuur is zeer mooi en heeft karakter, dus we hebben dat zoveel mogelijk proberen gebruiken, want die heeft een aantal voordelen. Bijvoorbeeld het monumentale karakter van de voorgevel die frontons heeft naar buiten toe die decoratie zijn, maar door de achterkanten daarvan zichtbaar te maken op de dakverdieping krijgen die een werking langs 2 kanten en heb je ook daar een visuele relatie met het bestaande.

Sven Moens, directeur

Het is heel modern hier boven tegenover beneden eind 19de met een mooie overgang met de trap en hierboven zitten de 2de en 3de graad en we proberen hier iets te creëren zodat ze gemakkelijk klasoverstijgend kunnen samenwerken. Oudere kinderen werken al gemakkelijk met de computer, iets opzoeken op internet, maar ook in de mediatheek, bibliotheek en dat is wat je hier hebt nu… Een polyvalente ruimte deels ingericht als computerruimte en hier een stukje bibliotheek, waar kinderen kunnen een film of reportage zien maar ook in groepjes kunnen samenwerken. We hebben een 8-tal anderstalige nieuwkomers die af en toe uit de klas worden genomen, die worden hier ook bijgewerkt. Kathleen Mertens, BAS We staan nu in een kleuterklas van de gelijkvloerse verdieping in het bestaande deel van het gebouw. De vraag was om daar duplexen te realiseren om hoekwerking in de klassen mogelijk te maken. Wat we voorgesteld hebben is klassen te verbinden met tussenniveaus, zodat er interactie tussen de klassen mogelijk is, maar toch afsluitbaar is. We hadden natuurlijk wel geluk dat we hier zo’n hoge plafonds hebben, we zitten met 5 meter hoogte, goed om daar tussenniveaus in te gaan bouwen. Voice over Maar de oude 19de eeuwse school dient ook voor naschoolse opvang en voor een heleboel organisaties en vzw’s uit het multiculturele Sint-Joost-ten-Node.

Kathleen Mertens, BAS

Dus dat is het eerste wat we gedaan hebben om een idee te krijgen welke ruimtes kunnen dubbel gebruikt worden in samenspraak met de school is er beslist een deel van het gebouw exclusief school te maken en een aantal andere delen zo te ontwerpen dat die apart toegankelijk zijn, zonder dat de gebruikers in de school moeten binnen komen.

Sven Moens, directeur

Wat er hier gerealiseerd is, in zo’n buurt, chapeau voor de architect.