BSBO 'Groenlaar' Rumst


Bovenbouw

BSBO 'Groenlaar' Rumst buitenaanzicht 3 (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Tim Van de Velde

  • BSBO 'Groenlaar' Rumst buitenaanzicht 3
  • BSBO 'Groenlaar' Rumst buitenaanzicht 4
  • BSBO 'Groenlaar' Rumst buitenaanzicht 5
  • BSBO 'Groenlaar' Rumst buitenaanzicht 6
  • BSBO 'Groenlaar' Rumst overzichtsplan
  • BSBO 'Groenlaar' Rumst Circulatieruimte
  • BSBO 'Groenlaar' Rumst Klaslokaal
  • BSBO 'Groenlaar' Rumst snede
  • BSBO 'Groenlaar' Rumst ontwerpschema's
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    GO! onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Buitengewoon Basisonderwijs (BuBaO)

  • Adres:

    Rozenlaan 50, 2840 Reet

  • Opdrachtgever:

    scholengroep Groenlaar

  • Wedstrijd:

    Open Oproep 12

  • Programma:

    klassen, verpleegruimte, lerarenkamer, therapielokalen

  • Oppervlakte:

    994m2

  • Aantal klassen:

    12 klaslokalen


Speelse en compacte multifunctionaliteit

Om optimaler te functioneren, worden alle leerlingen type 1 van de Basisschool voor Buitengewoon Onderwijs Rumst van diverse sites naar het terrein in de Rozenlaan gebracht. De parkachtige, groene site biedt echter weinig plaats voor een uitbreiding voor 150 nieuwe leerlingen. Een zwaar eisenprogramma op minder dan 1.000m², een nieuwbouw met respect voor en aansluiting op de bestaande gebouwen en bomen, een architecturale vertaling van de specifieke pedagogie, zijn slechts een greep uit de eisen die aan de vijf ontwerpteams via een Open Oproep worden gesteld.

Huiswerk architecten, een letterlijke vertaling van ‘architectuur maken’, kan ook zijn affiniteit met scholenbouw niet verloochenen. Hun herinterpretatie van het ‘hedendaagse schoolpaviljoen’ slaagt met glans. De op het eerste zicht amorfe nieuwbouw zet zich uitdrukkelijk af tegen de orthogonaliteit van de typische paviljoenen uit de jaren ‘60. De vorm is echter een strategisch manoeuver: de nieuwbouw neemt plaats op de grootste vrije plek tussen de bomen op het terrein, slechts één eik en drie kleine berkjes worden gerooid. Door in twee bouwlagen te bouwen en de huidige speelplaats te behouden, minimaliseert Huiswerk de bebouwde footprint op het terrein. De rode golfplatengevels van de nieuwbouw refereren naar de bestaande paviljoenen, maar ze zijn tegelijkertijd een metafoor voor de teloorgang van de baksteenindustrie, die de Rupelstreek zijn karakterisitiek landschap heeft geschonken.

Bijzondere leerlingen vragen om bijzondere klassen; een klaslokaal is huiskamer, gymzaaltje, bibliotheek, snoezelhoek, verzameldoos, knutselatelier en danszaal. De bouwheer wou een open en flexibel interieurconcept, zodat klasoverschrijdend werken op een eenvoudige manier plaats kan vinden. Door de flexibele acordeondeuren breiden klasruimtes zich gemakkelijk uit en wordt de gang meer dan een circulatieruimte. De atypische vorm van de klaslokalen creeërt inspirerende hoekjes, ruimtewerking en doorzichten. Het speelse element is ook terug te vinden in de vensters: variërende vensterbankhoogtes verbergen enerzijds radiatoren en maken anderzijds knusse zitbankjes en leeshoekjes.

Door een ingenieuze clustering van lokalen - per drie klassen bestaat een polyvalent ruimte - wordt de circulatieruimte tot een minimum beperkt of met andere woorden maximaal ingezet. Huiswerk tovert met beperkte middelen een kwalitatieve school te voorschijn.