Gemeentelijke basisschool ’t Kofschip Duffel


KPW Architecten

Gemeentelijke basisschool ’t Kofschip Duffel - buitenaanzicht (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Michiel De Cleene

  • Gemeentelijke basisschool ’t Kofschip Duffel - buitenaanzicht
  • Gemeentelijke basisschool ’t Kofschip Duffel - buitenaanzicht
  • Gemeentelijke basisschool ’t Kofschip Duffel - buitenaanzicht
  • Gemeentelijke basisschool ’t Kofschip Duffel - buitenaanzicht
  • Gemeentelijke basisschool ’t Kofschip Duffel - buitenaanzicht
  • Gemeentelijke basisschool ’t Kofschip Duffel - buitenaanzicht
  • Gemeentelijke basisschool ’t Kofschip Duffel - binnenaanzicht
  • Gemeentelijke basisschool ’t Kofschip Duffel - binnenaanzicht
  •  
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Gemeentelijk onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Kwakkelenberg 53, 2570 Duffel

  • Opdrachtgever:

    DBFM Scholen van Morgen

  • Trefwoord:

    DBFM

  • Programma:

    kleuterschool, refter, klaslokalen, personeelsruimte en administratie en het Initiatief Buitenschoolse Opvang

  • Oppervlakte:

    1.951 m2

  • Realisatiejaar:

    2017


Dorpsschool ’t Kofschip breidt uit door inbreiding

Het schooldomein van de gemeentelijke basisschool ’t Kofschip verbindt de dorpsstraat Kwakkelenberg vooraan met het pleintje rond de hoogbouwresidentie Cardijn achteraan. Een lange, gelijkvloerse schoolvleugel in rode baksteen met een pannendak, een reeks ruime klassen gebouwd in twee bouwperioden, staat midden op het domein en ruggelings tegen de tuinen van de huizen van de Voogdijstraat. Op het terrein werden mettertijd klascontainers geplaatst om het groeiend aantal leerlingen op te vangen. Andere leerlingen hadden hun intrek genomen in een oud winkelpand aan de Kwakkelenberg. Dat winkelpand werd gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe kleuterschool. De fraaie directeurswoning aan de andere zijde van de ingang bleef behouden.

KPW architecten ontwierpen de noodzakelijke uitbreidingen door de site te verdichten met veel gevoel voor de schaal en de sfeer. De opgave werd in drie nieuwe bouwvolumes opgedeeld. Een reeks bijgebouwtjes achter de directeurswoning diende gesloopt. De kleuterschool werd een autonoom volume als een breed huis in de straat. Het interieur biedt een huiselijke sfeer met de klassen als kamers rond een grote living. De klassen boven genieten van een extra speelplaats op het dak. De lagere school, die gehuisvest is in de oude vleugel, kreeg er een nieuwbouw bij met een refter op de begane grond en vier klassen erboven. Achteraan kreeg de school een volwaardige tweede ingang en werd de oude refter gerenoveerd voor de administratie. Het gebouw voor de naschoolse opvang ligt naast de turnzaal, maar buiten het schooldomein aan de Dr Jacobsstraat. Het gebouw voorziet de oude turnzaal van nieuw sanitair en kleedkamers, goed voor het naschools gebruik.

De verschillende gebouwen definiëren heel wat bijzondere plekken op het terrein. Er is de schoolsteeg van de ingang tot de speelplaats, die de refter voor het publiek ontsluit. Er is een intieme speelplaats voor de kleuters. De speelplaats voor de lagere school heeft een boomgaard en schooltuin gekregen. De school is een hele wereld geworden, waar oude en nieuwe gebouwen samen een aantrekkelijke nieuwe leefomgeving vormen voor de 345 leerlingen.

Dit modelproject heeft wel de grenzen afgetast van wat mogelijk is binnen een DBFM-opgave: kleinschalige renovatie, nieuwbouw in kleinschalige volumes en een gefaseerde uitvoering maakten dit toch al kleine project van 1951m² niet eenvoudig. De buitenschoolse kinderopvang werd mee opgenomen in het DBFM-dossier.