KLIM school, Gent


Architectenbureau Bart Dehaene

KLIM school _overdekte speelplaats_sanitair (vergrote weergave in fotogalerij)

Foto's: Reinhart Cosaert, Dieter Van Caneghem

  • KLIM school _overdekte speelplaats_sanitair
  • KLIM school _overdekte speelplaats_sanitair
  • KLIM school turnzaal en refter
  • KLIM school refter
  • KLIM school _overdekte speelplaats_sanitair
  • KLIM school _overdekte speelplaats_sanitair
  • KLIM school _overdekte speelplaats_sanitair
  • KLIM school _overdekte speelplaats_sanitair
  • KLIM school _overdekte speelplaats_sanitair
  • Status:

    Realisatie

  • Onderwijs type:

    Vrij gesubsidieerd onderwijs

  • Onderwijsniveau:

    Basisonderwijs (kleuter + lager) (BO)

  • Adres:

    Sint-Pietersaalststraat 86, 9000 Gent

  • Opdrachtgever:

    VZW Katholieke Scholen Regio Gent Centrum

  • Trefwoord:

    Masterplan, Speelplaats

  • Programma:

    Sanitair, overdekte speelplaats, heraanleg speelplaats, turnzaal en refter

  • Realisatiejaar:

    2010


Tweede fase masterplan voltooid; refter en turnzaal

De Gentse Vrije school KLIM is ontstaan na de eenmaking van een voormalige jongens- en meisjesschool. Architectenbureau Bart Dehaene werkte op vraag van de school een masterplan uit om met een reeks kwaliteitsvolle ingrepen de verouderde infrastructuur te moderniseren en ontbrekende elementen toe te voegen.

De verouderde situatie en de eenmaking vereisten in eerste fase een herziening van het sanitair. Een ‘vergroting/herschaling’ van het dak van het sanitair blok creëert een grote luifel als oplossing voor het gebrek aan een overdekte speelruimte.

De luifel is opgevat als een gelede staalstructuur die naar de twee uiteinden afhelt. De afwisselende invulling met geribde houten panelen en transparante vlakken in polycarbonaatplaten, zorgt voor een zeer dynamisch en speels karakter. Het nieuwe sanitair blok is een glazen doos onder de luifel, met witte (inzet)wanden die de verschillende delen structuren. Kleuraccenten (groene gietvloer, warmrode plafondbekleding) zorgen voor een aangenaam kleurenpallet. Het geheel kenmerkt zich met een grote openheid en transparantie, voor eenvoudig toezicht, met respect voor de privacy. Verschillende toegangen maken het apart gebruik door jongens, meisjes en personeel mogelijk.

Tegelijk werd ook de speelplaats aangepakt. Groene en geurende schermen van klimplanten creëren verschillende zones voor spel, sport en ontmoeting. Centraal op de speelplaats staat een modulair opgebouwd betonnen zitmeubel als structurerend element: scheiding van de stromen kinderen na het belsignaal, rust- en keuvelplekje, aula voor een buitenklas enz. Er is veel aandacht voor wat op het eerste zicht slechts een detail mag lijken. Zo wordt het boekentasrek ingewerkt achteraan het scherm voor de basketbalring.

Eens het bestaande sanitaire blok was vrijgemaakt, kon een volgende reeks ingrepen aan de bestaande gebouwen starten. De voormalige sanitaire zone en vroegere overdekte speelplaats werden omgevormd tot respectievelijk nieuwe kleedruimtes en een bergruimte voor sportmateriaal bij de nieuwe turnzaal en refter. Deze herschikking is eenvoudig, het resultaat een helder functioneel schema. Door het zichbare binnenmetselwerk te voorzien van een grijs-witte kalei en het binnenschrijnwerk in hout uit te voeren wordt een fris egaal geheel bekomen met een huiselijke indruk. Een schildering van fabeldieren op keramische tegels zorgt voor een vrolijke en poëtische toets in de refter.

Daarnaast verlenen enkele specifieke ontwerpbeslissingen de ruimtes aanzienlijk meer leefkwaliteit. Een bijkomende deur naar de refter lost de kruising van in- en uitstromende leerlingen op. Een simpele houten wand beschermt de verwarming in de turnzaal en een verlaagd plafond met ingewerkte technieken verbetert de akoestiek.

Tenslotte kan de refter dankzij een verschuifbare akoestische wand samen met de turnzaal ook als polyvalente zaal dienst doen. Naast de schoolse activiteiten wordt zo plaats geboden voor buurtfeesten, filmvertoningen, scouts, noem maar op. Het geheel vormt aldus een nieuw centrum in de school die dienst kan doen als sociale ontmoetingsplek voor de hele buurt.